GALERIE POŠTOVNÍHO MUZEA – PROGRAM

Po zaznění tónu zanechte odkaz

Alena Foustková | Milan Mikuláštík | Antonín Sondej
Galerie Poštovního muzea | kurátor: Jan Čejka
19. 11. – 31. 12. 2025, 10:00–18:00 každý všední den mimo svátky
Jindřišská 909/14, Praha 1 | první patro

Poslední výstava v Galerii Poštovního muzea představuje díla jako komunikaci mezi autorem a divákem. K vidění jsou tedy různé typy vizuálních zpráv od kritických apelů přes obecná vyprávění a vtipy, až po soukromá sdělení. Součástí výstavy je však i prostor pro osvobození se od informačního hluku všude kolem. Autoři těchto vzkazů jsou přitom umělci-pedagogové, tedy tvůrci na komunikaci s ostatními zvyklí, přičemž každý zastupuje jinou generaci a taktéž trochu odlišnou formu výtvarného umění (sdílí však mezi sebou podobnou rukodělnost). V neposlední řadě se výstava prolíná s prezentací autorských novoročenek ve vedlejším bývalém poštovním stánku, jelikož autorské novoročenky jsou rovněž umělecky pojatým vzkazem.

4. Novoročenka dál i blíž: 1989–2025

Představení fenoménu autorské novoročenky
Galerie Poštovního muzea | kurátor: Roman Prahl
19. 11. – 31. 12. 2025, 10:00–18:00 každý všední den mimo svátky
Jindřišská 909/14, Praha 1 | první patro

Výstava doceňuje papírovou podobu autorské novoročenky tradičně šířené listovní zásilkou. Má k tomu přispět právě proto, že jsme už po léta svědky nástupu i jiných médií v mezilidské komunikaci. Poskytuje ve zkratce přehled tvorby od změny politického režimu po listopadu 1989. Další součásti výstavy mají vystihnout změny během „devadesátek“ a s přelomem tisíciletí. Hlavní důraz však nakonec spočívá na autorské novoročence „našeho“ století. Zde ukázky naznačují jednak složité stavy a nálady současnosti, jednak sílící vnímání sdíleného životního prostředí.
Výstava zahrnuje vesměs novoročenky z obsáhlých sbírek Archivu výtvarného umění, budovaných coby nekomerční platforma už od osmdesátých let 20. století a stále doplňovaných z novějších zdrojů. A předvádí se zde také ukázky z nejnovější tvorby novoročenek. Připomíná se tím, že k autorské novoročence se kromě starších generačních vrstev hlásí i mladší autorky a autoři.
Výstavu provází knížka vydaná Archivem výtvarného umění ve spolupráci s Poštovním muzeem. Pod názvem „Autorské novoročenky 1968–2025: jinak i nejinak“ představuje novější osudy výtvarné tvořivosti v tomto žánru. Chronologicky i tematicky uspořádané kapitoly knížky zahrnují přes 160 ukázek z tvorby autorek a autorů více či méně známých, starších i mladších – od „klasiků“ až po „generaci Z“. Předvádí rozmanité způsoby ztvárnění novoročenky, od kreseb přes různé grafické techniky a koláže až po fotografie. Průvodní text charakterizuje směry i proměny autorské novoročenky během půlstoletí ve vztahu ke kulturně-politickému prostředí i k vizuální kultuře.

Soupis vybraných uskutečněných projektů:

Výstava se střední grafickou školou „Hellichovka“ (23. 1. - 29. 3. 2024)

Výstava s názvem: „Hellichova 535/22, 118 Praha 1“ přesunula návštěvníky za zdi SŠ a VOŠ. Skrze dva výstavní způsoby – galerijní a evokující ulici – představila tvorbu napříč všemi ateliéry a obory této školy, tvorbu desítek žáku a studentů, čímž návštěvník dostal unikátní možnost se seznámit s místem, kde vyrůstají talenti budoucí tváře umění i designu. K prohlédnutí bylo mnoho tvůrčích oblastí – polygrafie, digitální i umělecká grafika, fotografie, restaurátorství papíru a pergamenu, design obalových materiálů, knižní tvorba a další. Z cela záměrně byl potlačen faktický výčet o škole – její historie, statistiky apod., naopak podtrženy byly jednotlivá díla a s každým školním oborem a ateliérem bylo spolupracováno individuálně s ohledem na tamní potřeby. Celkově se tedy jednalo o projekt, který na tuzemské výstavní scéně neměl obdoby.

Foto: Jakub Červenka

Otisk učitele a zahraniční školy (30. 4. - 18. 6. 2024)

Druhá výstava z edukačního cyklu – „DEVELOPMENT“ – se vydala do zahraničí. Přivezla do Prahy monumentální obrazy tří autorů z Akademie v Banské Bystřici – Rastislava Podoby, Petra Decheťa a Dávida Bátory. Důvodem však nebylo jen představit zahraniční školu v tuzemsku, nýbrž přiblížit i v současnosti klíčovou malířskou školu u našich sousedů a zároveň školu, ze které se stále častěji studuje i na našich „výškách“. Výběr autorů nebyl náhodný. Rastislav Podoba je tamním pedagogem, Peter Decheť jeho absolventem a Dávid Bátora jeho studentem. Výstava tedy byla jednou z těch, které představují vztah učitel – student. Učitel – absolvent – student je ale koncepce ještě rozvětvená a zcela unikátní. Vzájemnou „autoritářskou“ komparaci zároveň umocňoval fakt, že všichni malíři se soustředí na malbu topografií a pracují s tématem urbanizace.

Foto: Klára Kusa

(Ne)ztracená AVU (25. 7. - 25. 10. 2024)

Výstava „O Zahradě, Ebenovníku a Antuce“ představila tuzemskou elitní uměleckou vysokou školu – Akademii výtvarných umění v Praze. Stalo se tak po velké a vleklé kritice školy ze strany části umělecké obce, která silně zarezonovala i napříč médii. Cílem výstavy bylo nejen představit vyhlášenou vzdělávací instituci, ale rovněž ukázat, že i z nedávných prací lze postavit solidní koncepční výstavu. Výstava tedy vznikla po navštívení posledních „klauzur“ a „diplomek“ coby reflexe tamních exponovaných témat. Z nich dostaly prostor konkrétně „pohoda“ neboli trávení volného času, poznávání cizích kultur a sport. Jednalo se o oblasti reflektující letní olympijské hry, avšak též období prázdnin. Celá výstava byla tedy malým drzým počinem. Snažila se vyvrátit kritiku, která poškozovala tamní studenty, byť na ně nebyla primárně cílena a zároveň se soustředila na prázdniny, což je typické školní a všem blízké téma, avšak neočekávané od vysokoškolských studentů.

Foto: Jakub Červenka

Galerie se nachází v prostorách Hlavní pošty v Jindřišské ulici, 
vstup po točitých schodech z přepážkové dvorany.