Obrazy a plastiky
V této podsbírce jsou zastoupeny předměty různé umělecké kvality se vztahem k poštovnictví. Mezi první získané – muzeum je zakoupilo v roce 1926 – patří sedmnáct olejomaleb s motivy poštovní přepravy, zhotovených na objednávku žambereckého poštmistra Kamila Schopfa tamním umělcem; jako předloha mu sloužily většinou dobové barvotiskové pohlednice.
Mezi dalšími obrazy s dopravní tematikou, které muzeum vlastní, jsou však i velmi hodnotná díla; k nejcennějším patří portrét napoleonského jezdce od Georga Ridela z roku 1818. Další hojně zastoupenou skupinou jsou portréty dědičných poštovních správců, poštmistrů a poštovních ředitelů z 18. a 19. století. Jen některé však nesou podpis autora, například portrét poštovního ředitele Augustina Schöbla z roku 1824 od Vojtěcha Staubmanna, zatímco většina je nesignovaná. To je případ portrétů poštmistra Doubka z Votic z roku 1820, táborského poštmistra a purkmistra Jana Antonína Sebenarze ze druhé poloviny 18. století, poštovního ředitele Františka Šafaříka Pštrosse ze druhé poloviny 19. století a dalších. K této skupině lze zařadit také nedávno zakoupené portréty litovelských dědičných poštmistrů Jakuba, Karla a Gustava Rettigových z období rokoka, klasicismu a biedermeieru. Nechybějí ani oficiální portréty panovníků, především císaře Františka Josefa I., jehož obraz od J. Böhma, namalovaný podle předlohy Františka Ženíška, se původně nacházel v majetku pražského Ředitelství pošt a telegrafů.
Z děl novější doby je nejpočetnější soubor obrazů – zátiší a krajin – namalovaný na objednávku tehdejšího resortu spojů malířem Jiřím Hudečkem a převedený do majetku Poštovního muzea v polovině sedmdesátých let 20. století. V podsbírce se nalézá i akvarel s vedutou Prahy od Cyrila Boudy, vytvořený souběžně s návrhem na obdobnou tematickou poštovní známku z roku 1962 a další drobné akvarely a kresby s poštovními náměty, mezi jinými i od Oldřicha Hlavsy.
Mezi plastikami se vedle oficiálních bust Tomáše Garrigua Masaryka dochovala busta Maxmiliána Fatky od akademického sochaře Čeňka Vosmíka. Od stejného autora vlastní muzeum i bronzovou plastiku Génius poštovnictví z dvacátých let 20. století. Uchovává rovněž návrhy na plastickou výzdobu budovy meziměstské telefonní ústředny v Praze na Žižkově z roku 1927 od Ladislava Kofránka. Soudobé umění zastupuje pískovcová plastika Poštovní známka, vytvořená sochařem Ivanem Jilemnickým v roce 1976.
Fotogalerie
- Portrét c.k. vrchního poštovního správce
Portrét c.k. vrchního poštovního správce
Portrét pražského vrchního poštovního správce Augustina Schöbla (* 1769-† 6.12. 1830) zhotovil plzeňský malíř Vojtěch Staubmann v roce 1824. Staubmann spodobnil Schöbla na vrcholu profesní kariéry (vrchním pošt. správcem 1816-30). Z historického hlediska je zajímavé, že Schöbl byl pohřben na Malostranském hřbitově v Praze vedle dalších významných osobností kulturního a veřejného života.
- Portrét Remedia Tomáška
Portrét Remedia Tomáška
Romedius Tomášek (* 17.6. 1745 Nymburk ? - † 9.10. 1815 Brandýs n. Labem) působil v letech 1810-15 jako c. k. poštmistr v Brandýse nad Labem a kromě toho zastával funkci administrátora (inspektora) poštovních stájí. Obraz namaloval akademický malíř Oldřich Hlavsa (1889-1936) podle původní olejomalby z počátku druhé dekády 19. století.
Díky portrétu totiž známe nejen přibližnou podobu poštmistra Tomáška, ale především vzhled a barevné provedení nejstaršího rakouského poštmistrovského stejnokroje, který nosili také ostatní poštovní úředníci.
- Portrét Pavla Vranického
Portrét Pavla Vranického
Jihlavský poštmistr Pavel Vranický (Wranitzky) ve slavnostní uniformě vzor 1849, nezn. autor, 1849-51.
- Alegorie poštovnictví v 18. stol.
Alegorie poštovnictví v 18. stol.
Alegorie poštovnictví v 18. století od neznámého autora: zcela nahoře bůh poštovnictví Merkur, ve střední části poštovní úřadovna a čekající poštovní posel, zcela dole rakouský poštovní vůz. Obraz pochází z 19. stol.
- Jednospřežní poštovní saně v Žamberku
Jednospřežní poštovní saně v Žamberku
Obraz od neznámého autora zachycuje doručování pošty v podhůří Orlických hor ve druhé pol. 19. stol. Předmět získalo Poštovní muzeum v roce 1926 od žambereckého poštmistra ve výslužbě Kamila Schopfa (1847-1926), který si nechal obraz zhotovit podle původní předlohy kolem roku 1900.
- Portrét poštmistra Josefa Doubka
Portrét poštmistra Josefa Doubka
Josef Doubek, dědičný poštovní správce ve Voticích v letech 1819-32, oblečený do slavnostního poštmistrovského stejnokroje vzor 1815, který se skládal ze soukenného fraku šarlatové barvy, límce a výložek z černého sametu s předepsanými výšivkami, bílých spodků a vysokých bot s ostruhami. Portrét pochází z roku 1820.