Vlaková pošta na Moravě slaví 165. let

2. 6. 2015

 

Výročí si připomeneme jízdou muzejní vlakové pošty v úseku Břeclav - Ostrava hlavní nádraží dne 20. 6. 2015. Pro tuto mimořádnou akci bude použit poštovní vůz řady Postw, který v roce 1985, tedy přesně před 30 lety, vyrobili vagonáři ve Studénce. Jízdě bude předcházet zpřístupnění vozu s výstavou Pošta na kolejích, 1850-2015 na břeclavském nádraží 19. 6. Akce bude doplněna po celou dobu jejího trvání předsunutou přepážkou pošty Břeclav 2příležitostným poštovním razítkem. Jedná se o společný projekt Muzea vlakové pošty, České pošty a Poštovního muzea. 


Mimořádný vlak s poštovním vozem bude zpřístupněn před odjezdem břeclavské veřejnosti 19. června od 15:00 do 18:00 na 23. koleji břeclavského nádraží (vedle autobusového terminálu, v místech , kde probíhaly oslavy Dne železnice). Dne 20. června v 7:00 se vlak vydá na svou jízdu do Ostravy. Poštovní vůz cestou Moravou přivítá návštěvníky během dvouhodinových zastávek v Hodoníně, Starém Městě u Uherského Hradiště a Otrokovicích. Po svém příjezdu na ostravské hlavní nádraží bude přístupný až do 20:00. Vstup do vozu je zdarma.

Všichni návštěvníci se mohou těšit i na příležitostnou přepážku pošty Břeclav 2. Ta bude po celou dobu trvání akce a po celé délce trasy umístěna ve skladišti vozu, kde budou přepážkové pracovnice přijímat listovní zásilky a orážet je příležitostným poštovním razítkem. Více informací o akci najdete na http://www.muzeumvlakoveposty.cz/

Moravou projela první Rakousko - uherská vlaková pošta 1. srpna 1865. Poprvé tak byly posádkou zpracovávány zásilky během jízdy vlaku. Anglický vynález z roku 1838 tak dorazil i na naše území, kde měl první zastávku ve městě Lunderburg ( nyní Břeclav). Vlaková pošta číslo 1 dorazila po Severní dráze císaře Ferdinada do rozlohou malého, ale z pohledu poštovní přepravy významného, městečka Bohumína, tehdy Oderbergu. Posádku první vlakové pošty tvořili dva úředníci a poštovní zřízenec. 1. úředník se věnoval . „písařským pracem“, 2. úředník „třídil listoví“. Zřízenec byl po ruce oběma úředníkům při svazování svazků dopisů, uzavírání pytlů a manipulaci ve stanicích. Jak šel čas, vlaková pošta se na trati prodlužovlala, nebo zkracovala. Nedlouho po první jízdě byla vlaková pošta prodloužena až do Krakova. V moderních dějinách poštovních ambulancí na této trati, byl v hraničních stanicích předáván poštovní náklad mezi polskými, československými (později českými) a rakouskými vlakovými poštami, které byly vedeny ve stejném vlaku. Na této trati zůstaly vlakové pošty v provozu 149 let. 29. května 1999 vyjely z Břeclavi vlakové pošty 572 do Petrovic u Karviné a 573 do Ostravy naposledy.